Obiceiuri de Paste la noi

Pastele, oricat ar fi el de trist, ca sincer mie nu-mi place sa sarbatoresc Invierea pentru ca stiu ca a murit (nu sunt credincioasa), dar Pastele imi da o stare de spirit tare anapoda.

Totusi obiceiurile de Craciun mi se par mai frumoase, mai armonioase si mai pline de bucurie. De Paste nu-mi place momentul sacrificarii unui miel. Nici carnea nu o mananc asa ca zic “pas”. Nu-mi place nimic ce se face din carne de miel sau ied. Pur si simplu mi-e prea mila de animalele astea chiar daca pentru asta sunt crescute.

Cand aveam 15 ani din cauza faptului ca aveam un caniche alb cu negru cret ce semana cu un miel la perfectie am devenit vegetariana. Intamplarea a fost una sinistra. Stateam la tara si cainele meu era prin curte. Eu eram dimineata in pat abia ma trezisem. Patrupedul meu nu avea voie in casa si asa ca statea pe afara. A venit tata sa imi puna ceva in brate si eu am crezut ca e cainele ca semana foarte bine cu el cand colo era un miel care arata la fel. L-a luat dupa ce m-am jucat cu el ca sa il vad in momentul in care am iesit afara spanzurat de o sarma cu pielea aproape luata. Am crezut ca e cainele in prima faza, si m-a bufnit un bocet caci se tot faceau glume pe seama lui ca e bun de taiat si altele. Apoi urmarea a fost clara, nu am mai mancat carne de atunci de nici un fel iar de miel niciodata.

Deci Pastele mi se pare o sarbatoare trista, adica mi se pare ca nu e nimic de sarbatorit. Pe langa traditia asta imposibil de crunta, oamenii nu stiu altceva decat sa faca gratare, sa faca mancare o gramada si sa bea.

Sincer nici nu vad ce traditii sau obiceiuri au romanii de Paste. Merg la biserica, da, in noaptea invierii. Se roaga, da, o noapte intreaga, iau lumina, dar nu inteleg de ce apoi trei zile cat tine Pastele simt ei nevoia sa o faca lata, petreceri peste petreceri, muzica la maxim, dansuri destrabalate, bautura si mancare din plin, adica exces la orice numai pe motiv ca e sarbatoare. De Craciun e la fel insa macar oamenii atunci sunt intr-adevar bucurosi si nu merg smeriti la biserica sa ia lumina pentru a oprimi pacea si bunatatea in casa.

Pe langa faptul ca se destrabaleaza in ultimul hal, oamenii nu mai respecta unele datini mai vechi, precum sa nu faca foc in prima zi, cum se zice in traditie, ca e pacat, sa tina post sau altele. Acum ii vezi la gratare, la discoteca si atat.

Asadar, tu ce obiceiuri ai de Paste?!