Lucruri despre memorie pe care le-am interpretat gresit

Trebuie doar sa o memoram! De departe, cea mai usoara metoda de a invata lucruri mai complicate in scoala este sa ne folosim de memorie. Fie ca reciti sau scrii o fraza, sau niste formule matematice repetarea aceleiasi secvente duce la memorarea ei si crearea unei amintiri.

Pentru elevi si profesori metoda aceasta este cea mai simpla si cea mai eficienta pentru a putea reproduce la nevoie niste informatii citite intr-o carte sau un manual. S-a dovedit insa ca a memora „pe de rost” nu este nici eficient si nici foarte rapid. Desigur, a memora ceva scriind este mult mai simplu si mai rapid, si asta deoarece amintirile se formeaza mult mai repede. Daca insa scoatem informatiile memorate din context ne va fi extraordinar de greu sa ni le amintim cand avem nevoie. Desi multi elevi invata si stiu totul pentru ziua examenului, foarte multi nu sunt in stare sa-si aminteasca nimic, desi informatia e bine pastrata in memoria de lunga durata. Problema este legata de context. Daca informatia a fost invatata prin memorare fara contextualizare, adica pur si simplu au fost invatate fraze si blocuri de text fara nici o noima, atunci cu siguranta nota va fi foarte mica la examene. In sistemele educationale moderne deja exista controverse legate de modul in care ar trebui invatati copiii: sa le fie „tocita” memoria sau sa le fie dezvoltat spiritul critic si abilitatea de a corela informatii aparent fara legatura intre ele. S-a scapat din vedere insa un lucru esential: nu tine totusi de memorare, ci mai mult de modul in care iti amintesti ceva.

Cand vei reusi sa iti amintesti ceva cu ajutorul relationarii cu alte lucruri din aceeasi clasa si cu ajutorul intelegerii modului in care se influenteaza unul pe altul, rezultatele vor fi mai bune atunci cand vei avea nevoie sa-ti amintesti informatiile „de aur”. Exista chiar si foarte multe trucuri pentru a reusi sa-ti amintesti mai usor ce ai nevoie, insa e nevoie de mult exercitiu si rabdare.