Inovarea este cheia dezvoltarii - Un interviu cu Sorin-Mihai Popa

Interviu acordat de Sorin-Mihai Popa, revistei LeadersMag, 2012

Sorin-Mihai Popa a sustinut postul de Co-Chief Executive Officer, la BRD, incepand cu luna septembrie 2011. El s-a alaturat Societe Generale, Sucursala Bucuresti, in 1993 si a ocupat succesiv pozitiile de General Auditor si Director Executiv intre 1996 si 1999. In 1999, Sorin-Mihai Popa a fost numit Director al Departamentului Retelei din cadrul BRD. In 2003, Sorin-Mihai Popa a fost numit Director General Adjunct si membru al Consiliului de Administratie. Din 2004, Sorin-Mihai Popa a reusit in mod direct dezvoltarea BRD, precum si proiectul de diversificare a retelei de banci, cu mai mult de 700 de noi sucursale deschise in doar 4 ani.

In 2005, Sorin Popa a gestionat direct cea mai de succes actiune de marketing si vanzari din sistemul bancar romanesc, cu peste 500.000 de carduri bancare vandute in numai doua luni, un record mondial la VISA International. Sorin-Mihai Popa a fost decorat cu premiul "Bancherul anului" in 2005 si in 2008 de catre revista Saptamana Financiara. Sorin-Mihai Popa este absolvent al Academiei de Studii Economice din Bucuresti. El a castigat un B.A. in finante si o diploma de MBA international de Ecole Superieure de Gestion din Toulouse, Franta.

Care este misiunea bancii dvs., in contextul unei economii in curs de dezvoltare, cum ar fi Romania, o tara care se lupta sa-si modernizeze si sa se alinieze la standardele UE?

Sorin Mihai Popa : Misiunea naturala a oricarei banci este de a finanta. Istoria noastra, la distanta, precum si recenta, arata ca BRD este una dintre cele mai mari banci implicate in economia romaneasca si am imbogatit aceasta traditie inca de cand Société Générale a preluat BRD. Cu ajutorul expertizei SocGen, ne-am dezvoltat solutii de finantare pentru toti actorii economici, fie ei IMM-uri, companii mari multinationale, autoritati publice locale, sau a statului. Contributia noastra este importanta, pentru ca suntem implicati in toate sectoarele economiei - industrie, agricultura, servicii. De exemplu, am fost pionieri in domeniul finantarii proiectelor dezvoltate in toata tara prin autoritatile locale, cu ajutorul unor obligatiuni si suntem gata sa facem acest lucru pentru Bucuresti, pentru a sprijini dezvoltarea sa viitoare. 

Cat de important este sa avem una dintre cele mai mari grupuri bancare din Europa ca actionar majoritar, in special intr-o perioada de turbulente pe pietele financiare?

Sorin Mihai Popa : Angajamentul SocGen catre Romania este evident - a fost prezent aici de mai bine de 30 de ani si a achizitionat BRD, prima banca romaneasca care a fost privatizata in 1999, iar de-a lungul anilor, le-a oferit sprijinul pentru toate proiectele majore ale economiei romanesti. De fapt, BRD se numara printre primele trei cele mai importante filiale ale Société Générale, deoarece a implementat cele mai importante resurse aici. Société Générale si-a reafirmat sprijinul pentru BRD: finantarea va fi mentinuta la un nivel confortabil, astfel incat sa fie in masura sa contribuie afacerii bancare din Romania. 

Infrastructura este importanta pentru Romania si pentru Bucuresti. Care este pozitia dumneavoastra in ceea ce priveste proiectele de infrastructura de finantare?

Sorin-Mihai Popa : Am afirmat intotdeauna ca suntem gata sa finantam proiecte de infrastructura. Bucurestiul este deosebit de activ in modernizarea infrastructurii si ne-ar face fericiti sa ajutam la construirea orasului, oferind astfel mai mult confort urban locuitorilor sai. Anii urmatori sunt esentiali in ceea ce priveste eliminarea decalajului dintre Romania si tarile dezvoltate din UE, si suntem dispusi sa contribuim la acest efort.

Care este strategia bancii dvs. pe termen scurt si mediu? Cum vedeti piata bancara? Este loc pentru crestere?

Sorin Mihai Popa, BRD: Exista. Dar paradigma s-a schimbat; noi nu mai actionam pe o filozofia de piata de "business as usual". Inovarea va fi motorul principal in obtinerea clientilor, astfel incat bancile trebuie sa se concentreze pe acest aspect in primul rand. BRD este bine plasat in aceasta competitie, iar inovarea este un mod de viata pentru noi. Avem suficiente argumente: primele carduri personalizate vreodata pe piata romaneasca, precum si carduri contactless.

Ce fel de activitate anticipezi pentru banca dvs. in Bucuresti pe termen lung si cum va imaginati viata in Bucuresti peste cinci ani?

Sorin Mihai Popa, BRD : Bucurestiul este principalul centru economic, fara indoiala, din Romania si este extrem de important pentru noi. Drept urmare, aiic ne-am desfasurat conceptele de cele mai inovatoare, iar in cinci ani, vom merge mai departe cu dezvoltarea retelei noastre. Bucurestiul ar trebui sa evolueze de la statutul de centru economic pentru Romania la cel al unui hub de afaceri pentru intreaga regiune. Si vom fi acolo pentru a ajuta orasul in atingerea acestui scop.